اسلایدر

He Will Come on a Rainy Friday

He Will Come on a Rainy Friday

The Future is Ours

یك سرى اشكالات اساسى- بر پايه ديدگاه ما- بر اين نظريه وارد است نخست اين كه ما قبول نداريم كه هدف حقوق تأمين نظم عمومى‏و جلوگيرى از هرج و مرج است تا مدّعى شويد كه اين هدف با توافق همگانى تحقّق مى‏يابد، بلكه هدف حقوق تأمين همه مصالح واقعى انسانهاست. اگر فرضاً همه افراد جامعه اى توافق كردند كه بايد» آزادى جنسى «در جامعه حاكم باشد، در چنين صورتى چون توافق همگانى شده، شايد هرج و مرج پيش نيايد. ولى نمى‏توان گفت هدف حقوق حاصل شده است، بلكه چون مصالح واقعى از دست رفته است بايد گفت هدف حقوق، فداى خواسته هاى خلاف مصلحت مردم گشته است.
از ديدگاه اسلام، نظام حقوقى بايد در چهار چوب نظام اخلاقى باشدو هدف آن متناسب با هدف نظام اخلاقى- يعنى استكمال انسان و نيل ان به سعادت ابدى- باشد.
اشكال ديگر اين كه در استدلال دو مفهوم مقبوليّت و مشروعيّت را به هم آميخته اند گاه گفتگو بر سر اين است كه چه قانونى در جامعه مى‏تواند اجرا شود.
چنين بحثى به دانش جامعه شناسى مربوط است و در پاسخ آن بايد گفت: هر نظام حقوقى- چه عادلانه باشد يا ناعادلانه، چه بر اساس حقايق بنا شده باشد و چه بى توجه به امور واقعى ساخته و پرداخته شده باشد- براى آن كه بتواند در جامعه اى استقرار و حاكميت يابد، بايد مقبول همه افراد جامعه و يا لااقل بخش مهمى‏از آنان باشد حقانيّت صرف، هرگز ضامن برقرارى يك نظام حقوقى نخواهد بود.
به همين سبب پيام آوران الهى- از آدم تا خاتم (ص)- اگر چه بر حق ترين و بهترين نظامهاى حقوقى را از سوى خداى متعال براى مردم آوردند، ولى از آنجا كه مردم آن نظامها را نپسنديدند و موافق خواسته هاى نفسانى خود نيافتند، نتوانستند قوانين خدايى را به مرحله اجرا در آورند و بر جامعه حاكم سازند.
اما گاهى گفتگو در باره اين موضوع است كه- با صرف نظر از اين كه كدام نظام حقوقى مى‏تواند دريك جامعه حكومت يابد- چه نظامى‏بايد بر جامعه حاكم باشد. اين بحث، بحثى جامعه شناختى نيست بلكه به فلسفه حقوق مربوط مى‏شود. اگر در قلمرو فلسفه حقوق، اين مشكل حل شد كه كدام نظام حقوقى بايد بر مردم حاكميت داشته باشد، آنگاه مى‏توان با وسايل مختلف آموزشى و تبليغاتى، مصالح مترتب بر عملى شدن آن نظام را به مردم تفهيم كرد و شبهاتى را كه درباره آن نظام در اذهانشان راه يافته زدود و آنقدر در توضيح و تبيين و توجيه نظام مزبور كوشيد تا لااقلّ اكثريّت عظيمى‏از مردم به آن بگرايند و زمينه عملى شدن آن فراهم آيد.
سومين اشكال اين است كه در نظريه مورد بحث، اين مطلب مسلّم گرفته شده است كه اگر يك انسان كاملًا به انفراد و تنهايى روزگار بگذراند، هيچ گونه تكليف و مسؤوليّتى ندارد. و اين مطلبى است كه ما با آن مخالفيم.
آرى براى چنين انسانى، هيچ گونه احكام و مقرّرات حقوقى و تكاليف و مسؤوليتهاى اجتماعى به معناى نفى هر گونه احكام و مقرّرات و تكليف و مسؤوليّت نيست يك انسان تك و تنها هم آزادى كامل ندارد بلكه با انبوهى از احكام و مقررات اخلاقى رو به روست و نمى‏تواند از انجام تكليفهاى اخلاقى شانه خالى كند.
يك نظام ارزشى در صورتى مطلوب است كه همه ابعاد هستى انسان را كاملًا در نظر بگيرد و هدفش اين باشد كه آدميان به هدف غايى و سعادت ابدى خويش نايل آيند چنين نظامى‏در هيچ حالى انسان را به حال خودش وانمى‏گذارد- خواه زندگى اجتماعى داشته باشد خواه زندگى انفرادى- زيرا ناگفته پيداست كه هر عملى- در هر جا و هر زمان و با هر درجه از بزرگى و خردى ظاهرى- به ناچار تأثيرى مثبت يا منفى در وصول به كمال نهايى و سعادت جاودانى آدمى‏خواهد داشت، از اين رو بايد مشمول حكمى‏واقع شود تا حتى اندكى هم از هدف اصلى ازدست نرود.


معارف قرآن ج 9، آيت الله مصباح يزدى
به نقل از سايت تبيان

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: مجاهد ׀ تاریخ: یک شنبه 21 فروردين 1390برچسب:مردم سالاری,اشکالات,, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀